بازدید: 119 | تاریخ انتشار : 8 دی 1395
کارشناس رسانه گفت: یکی از زمینه های شکل گیری فتنه ۸۸ تحریکات و موج آفرینی هایی در شبکه های اجتماعی با گسترش شایعه، دروغ پردازی و برچسب زدن به مبانی جمهوری اسلامی بود که سعی داشت مردم را در بروز اغتشاش مدنی، تحریک و تهییج کرده و وارد صحنه کنند.
به گزارش پایگاه خبری نسیم خنداب، پیمان عین القضاتی، کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب،با اشاره به نقش رسانه ها در مدیریت و مهندسی افکار عمومی گفت: رسانه ها یکی از موثرترین ابزار شکل گیری افکار عمومی هستند. در گذشته شاهد شکل گیری افکار عمومی از طریق رسانه های جمعی و گروهی بودیم اما در چندسال اخیر ظهور شبکه های اجتماعی جای خالی رسانه های گروهی و رسمی را پر کرده اند.

وی تاثیرگذاری فضای مجازی در تحرکات و کنش های سیاسی و اجتماعی در دنیای امروز را بسیار مهم دانست و افزود: امروزه دنیا به سمت موج چهارم یا موج مجازی شدن در حال حرکت است، کشور ما هم از این فضا تبعیت کرده است به طوری که خیلی از ارتباطات در جامعه در قالب فضای مجازی صورت می گیرد.

عین القضاتی تصریح کرد: فضای مجازی یکی از پرکاربردترین فضاهایی است که در فرهنگ عمومی وارد شده و در تمامی عرصه های زندگی محسوس و ملموس است. بنابراین در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شاهد پادقدرت هستیم، فضای مجازی بستر مناسبی برای شکل گیری پادقدرت ها ( گروه هایی که در مقابل قدرت های سطح جامعه که منابع رسمی و و دولتی هستند مقابله به مثل و خودنمایی می کنند) شده است.

شایعه و دروغ پردازی در شبکه های اجتماعی زمینه نافرمانی مدنی در فتنه ۸۸

کارشناس رسانه در مورد فیلترینگ حبابی شبکه های مجازی گفت: هر کشوری تابع سیاست هایی ویژه ای است که در عرصه های مختلف وارد می شود و کنترل و نظارت بر آن قسمت و زمینه دارد. دولت ها براساس سیاست های فرهنگی که طبق قانون اساسی شکل می گیرد در فضای مجازی در جهت رعایت حقوق افراد جامعه و برای جلوگیری از ضرر رساندن به آحاد جامعه وارد عمل می شود.

وی با اشاره به سهیم بودن شبکه های اجتماعی در فتنه ۸۸ تصریح کرد: یکی از زمینه هایی که سبب شکل گیری فتنه ۸۸ شد، تحریکات و موج آفرینی هایی بود که از طریق شبکه های اجتماعی شکل می گرفت و با گسترش شایعه، دروغ پردازی و برچسب زدن به مبانی جمهوری اسلامی سعی داشتند مردم را در بروز اغتشاش و نافرمانی مدنی تحریک و تهییج کرده و وارد صحنه کنند.

مردمی که فتنه را خنثی کردند، مخاطبان شیکه های حقیقی بودند

پیمان عین القضاتی کارکردهای شبکه های مجازی را متفاوت دانست و افزود: شبکه های اجتماعی کارکردهای مختلفی دارد، تنها یک نمونه آن کارکرد منفی است که مورد واضح آن علیه مبانی اعتقادی، فکری و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران شروع کردند و همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: در جامعه دو شبکه حقیقی و مجازی در حال فعالیت هستند، فضای حقیقی، فضایی است که رو در رو است و معتمدین به عنوان افراد برجسته به عنوان تاثیرگذارترین افراد جامعه و در عالم حقیقت وجود دارند. مردمی که در خنثی سازی فتنه نقش داشتند افرادی بودند که از شبکه های حقیقی استفاده می کردند.

این کارشناس رسانه جامعه امروزی را رزمگاهی دانست که کنش های مختلفی در فضای فرهنگی صورت می دهد.

عین القضاتی تصریح کرد: امروزه رزم گاهی بین کنش گران فضای مجازی و فضای حقیقی به وجود آمده است. کنش گران فضای مجازی آسیب پذیری بیشتری نسبت به کنش گران فضای حقیقی دارند. در فضای مجازی نبود حقیقت، شایعه، تعدد اخبار سیاه و غیر واقعی را مشاهده می کنیم اما در فضای حقیقی در وهله اول اصالت گوینده و فرستنده برای گیرنده مشخص و تثبیت می شود و بعد مخاطب می پذیرد.

ناآگاهی نخبگان و فرهیختگان در استفاده صحیح از فضای مجازی

وی اشاره ای به فقدان سواد رسانه ای در جامعه کرد و افزود: همچنان شاهد موج آفرینی، رشد و شیوع کاذب شبکه های مجازی که با القا دروغ و برچسب زنی در جامعه فعالیت دارند، هستیم. جامعه ما در حال مدرن شدن در زمینه فضای مجازی و همچنین در فضای حقیقی است. گسترش شبکه های اجتماعی و بستر مناسب در فضای اینترنت، رقیب قوی تری برای شبکه های حقیقی محسوب می شوند.

کارشناس رسانه مردم را دو دسته روشنفکر و آگاه و گروه دوم را عموم مردم دانست و تصریح کرد: مشکلی که در عرصه فضای مجازی داریم این است که نخبگان و فرهیختگان جامعه هنوز فهم درستی از فضای مجازی و سواد رسانه ای برای بهره برداری بهتر از این فضا که ترسیم شده است، ندارند.

وی افزود: اولین گام در بالا بردن و ترویج سواد رسانه ای وارد عمل شدن نخبگان و روشنفکرها در تمامی صنوف و زمینه ها در جامعه است. زمانی که با مبانی سواد رسانه ای، کارکردها و اهمیت ضرورت آشنا شوند، این گروه اقناع شده و می پذیرند.

عین القضاتی بیان کرد: متاسفانه ما دارای عقب ماندگی حداقل ۲۰ساله در عرصه فضای مجازی هستیم، سرعتی که برای انتقال این مباحث داریم در حد صفر است. ضرر و زیان هایی که در عرصه فضای مجازی صورت می گیرد جبران ناپذیر است. همان طور که رهبری فرمودند:" فضای مجازی به قتلگاه جوانان ما تبدیل شده است."

 کارشناس رسانه با اشاره به ماهیت جنگ نرم گفت: جنگ نرم ماهیتش سلطه فرهنگی و از جنس عقیده، ارزش و باور است. ابزاری که جبهه سلطه فرهنگی برای به استثمار کشیدن جریان مقابلش به کار می گیرد رسانه ها هستند.

لزوم تولید محتوا با رویکرد مبانی ارزشی و اعتقادی مذهبی

عین القضاتی مهم ترین روش برای مقابله با جنگ نرم را تولید محتوا دانست و افزود: تولید محتوا با رویکرد مبانی ارزشی و اعتقادی مذهبی، با تاکید بر خلاقیت و نوآوری با گسترش ابزارهای رسانه های گروهی، خصوصی، فردی و اجتماعی، مهم ترین روش برای مقابله با جنگ نرم است.

وی تصریح کرد: زمانی این روش تحقق پیدا خواهد کرد که ما در عرصه های مختلف فرهنگی، متخصصین شاخص را در حوزه سینما، نمایش، رمان، شعر و موسیقی برای انتقال محتوا وارد کنیم.

کارشناس رسانه تاکید کرد: بازتولیدی هایی که در حوزه نظام های ارزشی ما صورت می گیرد توام با خلاقیت و نوآوری باشد که به ذائقه مخاطبین نسل جوان ما مقبول بیفتد. هزینه هایی زیادی در تولید محتوا صورت می گیرد اما نخبگان و تولید کنندگان با خواسته ها و ذائقه مردم آشنایی ندارند و مخاطب هم چون با خواسته خود مطابقتی نمی بیند آن را رد می کند.

وی افزود: در زمانی که تولیدات و رفتارهای یکنواخت و کلیشه ای که برای مخاطب غیرقابل پذیرش شده است، باید راه حل مناسب تری جایگزین تولیدات یکنواخت کرد. از سویی به مردم فرصت دهیم و اعتماد کنیم که تولید فرهنگی در جامعه خود داشته باشند تا تنوع، خلاقیت و نوآوری در این فضا اتفاق بیافتد.

انتهای پیام/ک

کانال تلگرامی نسیم خنداب
» مطالب مشابه

نظرات:

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *