بازدید: 519 | تاریخ انتشار : 25 شهریور 1393
به گزارش  نسیم خنداب به نقل از فارس، فراموشی، مشکلات یادگیری و کاهش تمرکز نگرانی‌هایی است که می‌تواند در هر سنی رخ دهد؛ ممکن است این اختلال کم یا زیاد باشد اما به طور موقت است.

ورزش، تمرین‌های مغزی و فعالیت‌های اجتماعی همه راه‌هایی برای حفظ حافظه ما است اما رژیم غذایی نیز نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

تقویت حافظه از طریق مصرف مواد غذایی سالم و صحیح:

 

صبحانه کامل بخورید؛ ترجیحاً غلات سبوس‌دار باشد.

از قندها مانند شکر سفید، شکلات و مربا، غذاهای چرب مانند سوسیس، سیب‌زمینی سرخ شده اجتناب کنید.

مغز دارای تمام مواد مغذی و انرژی مانند (کربوهیدرات‌های پیچیده) برای عملکرد بهینه مغز لازم هستند و اجتناب از آنها به مغز ضربه می‌زند و باعث خستگی‌های روحی در صبح می‌شود.

برای ناهار از کربوهیدرات‌ها مانند نان سفید، برنج سفید، ماکارونی و سیب زمینی اجتناب کنید.

ترجیحاً غذاهایی مانند مرغ، ماهی و سبزیجات بخورید و از خوردن دسرهای شیرین اجتناب کنید.

 

قندهای ساده و تصفیه شده به سرعت جذب بدن می‌شوند و باعث کاهش تمرکز و عملکرد فکری و حافظه می‌شود.

برای شام کربوهیدرات‌های تصفیه شده مجاز است؛ شب این مواد سریع جذب شده و باعث آرامش می‌شوند و عملکرد صحیح مغز و یادگیری را تثبیت و حمایت می‌کنند.

همیشه از پرخوری اجتناب کنید؛ در صورت لزوم میان وعده‌های کوچک صبح و بعدازظهر مانند میوه‌های تازه یا خشک، کم شکر و محصولات لبنی مصرف کنید.

خوردن امگا 3:

 

با خوردن سه بار ماهی در هفته مانند ماهی ساردین، ماهی آزاد و غیره و برخی از میوه‌های خشک مانند بادام و آجیل برزیل، حتی روغن کلزا و آجیل امگا 3 به بدنتان می‌رسد.

اسیدهای چرب امگا 3 وارد غشاء و فرآیندهای غشایی سلول‌های عصبی می‌شوند. بنابراین امگا 3 برای عملکرد مناسب مغز ما و پیشگیری از بیماری آلزایمر ضروری است.

میوه و سبزیجات به صورت روزانه و زیاد مصرف کنید؛ این مواد غذایی دوز خوبی از ویتامین‌ها را دارا هستند که برخی از آنها آنتی اکسیدان هستند و از مغز محافظت می‌کنند.

آهن نقش مهمی در صحت مغز ایفا می‌کند و در انتقال اکسیژن به مغز نقش مهمی دارد. گوشت قرمز، امعاء و احشاء دارای آهن فراوانی هستند. اما فراموش نکنید آهن در سبزیجات سبز، صدف، غلات و حبوبات هم وجود دارد. نرم‌تنان، سبزیجات و غلات و حبوبات نیز دارای آهن هستند.

کم آبی بدن می‌تواند موجب کاهش حافظه شود. بنابراین روزانه نوشیدن آب فراموش نشود.

یک رژیم غذایی سالم اجازه می‌دهد حافظه ما حفظ شود ؛ فراموشی و کمی حافظه مربوط به سن خاصی نیست و در هر سنی امکان آن وجود دارد. در هر سنی باید با مصرف مواد غذایی مناسب مغز را بهینه‌سازی کرد.

این دستور غذایی نه تنها به عملکرد مغز و حفظ حافظه کمک می‌کند بلکه موجب جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان می‌شود.
- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930623000360#sthash.en3BUfQI.dpuf

تگها: حافظه, خواندنی, کاهش حافظه

کانال تلگرامی نسیم خنداب
» مطالب مشابه

نظرات:

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *