بازدید: 109 | تاریخ انتشار : 17 بهمن 1396
رئیس پژوهشکده حکمت گفت: ولایتمداری مردم و ثبات در مسیر آرمان‌های انقلاب از تفاوت‌های بارز انقلاب اسلامی ایران با انقلاب‌های بزرگ دنیا و رمز ماندگاری آن است.
مهدی شاملی، رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری نسیم خنداب، با اشاره به انقلاب‌های بزرگ دنیا و دلایل اضمحلال آن‌ها گفت: در میان انقلاب‌های بزرگ دنیا به غیر از انقلاب اسلامی ایران، انقلاب‌های فرانسه، روسیه و الجزایر از جمله انقلاب‌های مهم جهان در ۱۰۰ سال اخیر هستند.

شاملی اظهار کرد: برای بررسی این انقلاب‌های بزرگ باید به سه ویژگی مشترک ایدئولوژی حاکم بر انقلاب، چگونگی رهبری و هدایت و نحوه حضور مردم در انقلاب توجه شود.

شرایط اقتصادی نابسامان زمینه‌ساز انقلاب کبیر فرانسه

وی افزود: انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ میلادی به وقوع پیوست، کشور فرانسه در این دوران با شرایط اقتصادی سختی مواجه بود که همین شرایط زمینه‌ساز انقلابی بزرگ در کشور فرانسه شد.

رئیس پژوهشکده حکمت، متذکر شد: در بررسی انقلاب فرانسه، این نکته را درمی‌یابیم که پراکندگی‌های بسیاری در آرمان‌ها و خواسته‌های ملت فرانسه در قرن هجدهم وجود داشت، به گونه‌ای که در این انقلاب وحدت، هدف و شعار مشخصی به چشم نمی‌خورد؛ مردم گاهی برای مشروطه‌خواهی تظاهرات می‌کردند و گاهی برای جمهوری‌خواهی و زمانی هم، دوباره امپراطوری به صحنه‌ سیاسی بازمی‌گشت.

نبود ایدئولوژی واحد؛ عاملی که انقلاب فرانسه را به اضمحلال کشاند

وی در ادامه گفت: فرانسه از حدود سال ۱۷۸۹ میلادی تا ده‌ها سال بعد روی آرامش را ندید و دائماً دچار دگرگونی حکومت‌ها، شعارها، اهداف، رهبران و نیروهای سیاسی بود، به گونه‌ای که عدم ثبات در ایدئولوژی، آرمان‌ها و رهبران سیاسی فرانسه پس از انقلاب نیز مشهود است. این مسئله در کنار عدم برداشت مشترک از مفهوم آزادی و عدالت در بین مردم و مسئولان را می‌توان از نقاط ضعف انقلاب فرانسه دانست.

شاملی، تصریح کرد: اگر بخواهیم انقلاب فرانسه را با انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که انقلاب اسلامی برخلاف انقلاب فرانسه از ایدئولوژی و آرمان واحد و مورد تأیید مردم و نخبگان برخوردار بوده است، مردم نیز به رهبران نهضت اعتماد داشتند؛ بنابراین کار انقلاب به‌سرعت پیش رفت.

انقلاب روسیه؛ رقابت لنین و استالین در «کشتار کمونیستی» مردم

رئیس پژوهشکده حکمت با اشاره به انقلاب روسیه، بیان کرد: برای بررسی انقلاب ۱۹۱۷ میلادی روسیه ابتدا باید به شرایط تاریخی این کشور و نیروهای سیاسی فعال در آن زمان توجه کرد.

شاملی اظهار کرد: مرحله‌ اول انقلاب روسیه در فوریه‌ ۱۹۱۷ میلادی و بعد از ۳۰۰ سال حکومت سزارها بر دهقانان روسیه‌ای که در فقر مطلق زندگی می‌کردند به وقوع پیوست در این مرحله «لنین» موفق شد حکومت را در روسیه به دست بگیرد.

وی در ادامه افزود: اما از آنجا که «لنین» در غرب زندگی می‌کرد و ایدئولوژی انقلاب خود را نیز از «کارل مارکس» تقلید کرده بود، نتوانست مسیر آرمان و اهداف انقلاب خود را مطابق با فرهنگ مردم روسیه پیش ببرد.

رئیس پژوهشکده حکمت، تصریح کرد: رهبری روسیه در دوره‌ اول انقلاب بسیار ضعیف بود، اما در دوره‌ دوم بسیار قاطع شد، پس از دوران «لنین»، نوبت به «استالین» ‌رسید و او نیز دست به خشونت ‌زد و درگیری‌های داخلی در روسیه بالا ‌گرفت. غرب نیز از مخالفان «استالین» حمایت ‌کرد و طبق آمارها بین ۹ تا ۲۰ میلیون نفر در کوره‌های آدم‌سوزی «استالین» کشته ‌شدند و تمام این قضایا به مسائلی انجامید که منجر به فروپاشی شوروی شد.

آرمان‌های باطل و نقش‌آفرینی ضعیف مردم، عواملی که انقلاب روسیه را به انحطاط کشاند

متذکر شد: در اظمحلال انقلاب روسیه علاوه بر صحیح نبون آرمان‌ها و ایدئولوژی، نقش‌آفرینی ضعیف مردم نیز در عدم پیش‌روی این انقلاب تأثیر ویژه‌ای داشت، به گونه‌ای که تنها بخشی از کارگران و سربازان با انقلاب همراه ‌شدند.

اصالت و صحت آرمان‌ها و ایدئولوژی رمز ماندگاری انقلاب اسلامی

وی با اشاره به تفاوت انقلاب روسیه با انقلاب اسلامی ایران، بیان کرد: بنابر‌این باید تفاوت این دو انقلاب را در اصالت و صحت آرمان‌ها و ایدئولوژی انقلاب جستجو کرد؛ چراکه آرمان‌های انقلاب اسلامی برخاسته از فطرت آدمی بود اما آرمان‌های انقلاب روسیه متکی بر عقل ناقص بشری بود که پس از مدتی اشتباه بودن آن محرز و در نتیجه دچار عدم حمایت نسل‌های بعدی شد.

شاملی یکی دیگر از دلایل ماندگاری انقلاب اسلامی را رهبری انقلاب دانست و ادامه داد: از سوی دیگر بین رهبری انقلاب روسیه و مردم سنخیتی وجود نداشت، به همین دلیل مردم چه در بدو انقلاب و چه پس از پیروزی نقش برجسته‌ای در انقلاب روسیه ایفا نکردند، این درحالیست که مردم در انقلاب اسلامی با شناختی که از آرمان‌های انقلاب داشتند و نیز از آن‌جا که این آرمان‌ها را در سنخیت با فرهنگ خود می‌دیدند با اعتماد به امام خمینی(ره) در مسیر انقلاب گام برداشتند.

انقلاب الجزایر، انقلابی با انگیزه اسلام‌خواهانه

رئیس پژوهشکده حکمت با اشاره به انقلاب الجزایر گفت: یکی از انقلاب‌هایی که با انگیزه‌ اسلام‌خواهانه در قرن بیستم اتفاق افتاد، انقلاب الجزایر بود؛ این کشور که در شمال آفریقا قرار دارد به دلیل شرایط ژئوپولتیک و منابع غنی مورد توجه کشورهای غربی به ویژه فرانسه قرار داشت.

وی افزود: فرانسوی‌ها آن‌قدر وقیح بودند که می‌گفتند فرانسه دو بخش دارد؛ یک بخش آن در اروپا است و یک بخش دیگرش در شمال آفریقا، وقتی نیروهای فرانسوی به بهانه بدهی مالی الجزایر به دولت فرانسه و نیز مقابله با دزدان دریایی مدیترانه در سال ۱۸۳۰ میلادی وارد الجزایر شدند، قانون اساسی ۱۸۴۸ میلادی فرانسه نیز تصویب کرد که الجزایر وجود خارجی ندارد و این سرزمین بخشی از خاک فرانسه است.

وی در ادامه افزود: سال‌ها به همین منوال گذشت تا بالاخره پس از جنگ جهانی دوم، جنگ‌های ضد استعماری در جهان گسترش یافت و به شمال آفریقا نیز کشیده شد؛ در این جنگ‌ها که بیش از ۸ سال به طول انجامید بیش از ۱۰ درصد مردم الجزایر کشته شدند.

رئیس پژوهشکده حکمت، تصریح کرد: با کشته‌شدن بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ۸ میلیونی فرانسه، دولت فرانسه پیشنهاد برگزاری رفراندوم داد، بعد از برگزاری رفراندوم و تعیین آراء مردم، فرانسوی‌ها به اجبار در سال ۱۹۶۲ میلادی الجزایر را ترک کردند.

چالش رهبری؛ عاملی که انقلاب الجزایر را به انحطاط کشاند

شاملی متذکر شد: اما انقلاب الجزایر که با چنین هزینه‌‌ گزافی پیروز شد، متأسفانه با چالش در رهبری مواجه شد، رهبری انقلاب الجزایر در اختیار شخص نبود، بلکه در اختیار شورایی از «جبهه‌ نجات ملی» بود؛ جبهه‌ای که همه‌گونه گرایش و سلیقه و آئینی از سوسیالیست، ناسیونالیست، لیبرالیست گرفته تا گروه‌های مذهبی در آن حضور داشت و همین اختلافات سلیقه در این جبهه باعث شد که انقلابیون راه را گم کنند، در نتیجه زمینه‌ حضور مجدد فرانسه در الجزایر فراهم شد.

وی در ادامه افزود: البته انقلاب الجزایر بدون ایدئولوژی نبود چراکه انقلابیون برای «استقلال، معنویت و دین‌خواهی» قیام کرده بودند، اما همین اختلافات باعث شد که استقلال را گم کرده و دوباره در دام استعمار بیفتند.

رئیس پژوهشکده حکمت متذکر شد: در مقایسه انقلاب الجزایر با انقلاب اسلامی به وضوح می‌توان به تأثیر هماهنگی مردم با رهبر نهضت و نیروهای فعال سیاسی و مورد اعتماد مردم در مسیر پیشبرد اهداف انقلاب پی برد.

ایدئولوژی و رهبری رمز ماندگاری انقلاب اسلامی

شاملی ایدئولوژی و رهبری را عمده‌ترین تفاوت انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب‌ها دانست و گفت: ایدئولوژی انقلاب اسلامی اصالت دارد و آرمان‌های اصیل آن به صورت تاریخی در ذهن مردم ما وجود داشته است. مردم فهمی مشترک از جمهوری اسلامی داشتند، به‌عنوان مثال می‌دانستند به دنبال دستیابی به «عدالت علوی»، «دین‌خواهی» و «معنویت‌طلبی» هستند.

وی افزود: مزیت ایدئولوژی و آرمان انقلاب اسلامی این است که چون ایدئولوژی و آرمان آن از سرچشمه‌ زلال دین مبین اسلام تغذیه می‌کرد لذا از جامعیت و حمایت اکثریت مردم برخوردار بود، در این انقلاب آزادی و عدالت وجود داشت اما نه آزادی غربی و شرقی، انقلاب اسلامی ایران یک انقلابی الهی بود؛ انقلابی که آزادی، عدالت و استقلال در چهارچوب آن تعریف می‌شود.

رئیس پژوهشکده حکمت، تصریح کرد: یکی از نقاط مثبت انقلاب اسلامی عبارت از نقش رهبری انقلاب در آن است که در ثبات جمهوری اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای برعهده داشته است.

اسلام‌پذیری و ولایتمداری مردم؛ راز ماندگاری انقلاب اسلامی

وی افزود: یکی از نقاط ضعف اغلب انقلاب‌های جهان در مقابل انقلاب اسلامی ایران که در نتیجه این انقلاب‌ها را به بی‌ثباتی و اضمحلال کشاند، این است که آن‌ها از چنین رهبری برخوردار نبودند. چراکه رهبری در انقلاب اسلامی از یک اصالت فرهنگی برخوردا بود، امام(ره) در رأس نظام آرمان‌هایی را دنبال می‌کرد که مردم برای دستیابی به آن‌ها علیه رژیم شاهنشاهی به پا خواسته بودند.

شاملی در ادامه گفت: از دیگر تفاوت‌های انقلاب اسلامی با انقلاب‌های بزرگ دنیا و رمز ماندگاری آن، ولایتمداری مردم و ثبات در مسیر آرمان‌های انقلاب است. به گونه‌ای که با گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی جوانان این کشور در مسیر دستیابی به آرمان‌های عدالت‌خواهی و دینداری خود در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران نیز علیه استکبار جهانی به پا خواسته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امروز اگر ما به جایی رسیده‌ایم که غرب از ما می‌ترسد، فقط به سبب ایستادگی در موضع حق‌مان است. ما نباید در این شرایط بترسیم، چراکه آینده با اسلام خواهد بود و این واقعیتی است که خود غربی‌ها نیز می‌دانند و تمام تلاش آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به سبب ترس از این آینده است، آنها می‌دانند که سالانه چه تعداد از جامعه نخبگانی‌شان مسلمان می‌شوند و در حال حاضر اگر به روی خود نمی‌آورند، از موضع قدرت نیست بلکه از موضع ضعف است.

انتهای پیام/ف

تگها: نسیم خنداب, انقلاب اسلامی, انقلاب فرانسه, انقلاب روسیه, انقلاب الجزایر, رمز ماندگار انقلاب اسلامی, اخبار روز

کانال تلگرامی نسیم خنداب
» مطالب مشابه

نظرات:

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *