بازدید: 114 | تاریخ انتشار : 6 اسفند 1396
عدم اولویت‌بندی درست و نیمه کاره رها شدن پروژه‌های راه‌وشهرسازی شهرستان خنداب از مشکلات نام آشنا است، که هر روزه موجب ناراحتی و سلب آرامش مردم این منطقه می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری نسیم خنداب، محورهای مواصلاتی شهرستان خنداب به دلیل استقرار نیروگاه هسته‌ای و طبیعت بکر و دست‌نخورده آن در بیشتر روزهای هفته خصوصأ در روزهای تعطیل شاهد ترافیک و حجم بالای تردد مسافران و گردشگران است.

حال زار پروژه‌های راه‌سازی خنداب/وعده‌هایی که امروز و فردا می‌شود

محور خنداب-ملایر و پل‌دوآب-خنداب یکی از مسیرهای پرتردد این شهرستان است که اگر روزهای آخر هفته سری به آن‌ها بزنیم، از شلوغ بودنش کلافه خواهیم شد، با این حال این مسیرها به وضوح ظرفیت کنونی تردد مسافران را نداشته و نیازمند ایمن‌سازی و بهسازی هستند.

مردم شهرستان خنداب بیش از ۱۰ سال است که انتظار تکمیل محورهای مواصلاتی این شهرستان را می‌کشند، محورهایی که مدیران استانی، شهرستانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف وعده‌های متعددی در رابطه با ایمن‌سازی آن‌ها داده‌اند.

به رغم شهرتِ محورهای مواصلاتی شهرستان خنداب به خطرناک‌ترین و پر حادثه‌ترین جاده‌های استان مرکزی، گویی این مسئله در نزد مسئولان راه‌وشهرسازی از اهمیت چندانی برخوردار نیست، چراکه برای تکمیل آن وعده امروز فردا می‌دهند و ایمن‌سازی آن را به دلیل شرایط فعلی و کسری بودجه دولت در ردیف برنامه‌های الویت‌دار شهرستان نمی‌دانند.

چشم انتظاری مردم برای ایمن‌سازی محور پل‌دو آب-خنداب

محور پل دوآب-خنداب شاه خط اصلی شهرستان خنداب است که بعد از شش سال چشم‌انتظاری مردم این منطقه، عملیات تعریض آن چندی قبل به اتمام رسید.

شاه خط اصلی پل‌دوآب-خنداب بدون روشنایی

برای تعریض و بهسازی این محور ۱۳ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شد اما به گفته مسئولان عدم تخصیص بخشی از اعتبارات مصوب، عامل اصلی به تعویق افتادن روند این پروژه است.

هنوز هم این جاده پر و پیچ‌و خم نیمه‌کاره است و گودال‌های کناره جاده، نبود علائم هشدار دهنده و روشنایی باعث بروز خطراتی برای مسافران عبوری از این محور شده است.

 محور خنداب-ملایر محوری خطرآفرین برای مسافران عبوری

محور خنداب-ملایر، شاهراه اصلی دیگری در شهرستان خنداب است که روستاهای زیادی از قبیل سلطان‌آباد، محمودآباد، بابا رئیس، قالیباف و محمدآباد در این محدوده قرار دارند، محوری که به علت عرض کم و نبود راه فرار و گریز برای خودروهای عبوری، سالانه جان عده زیادی از مسافران را می‌گیرد.

با پیگیری و درخواست مکرر مردم خنداب، اداره راهداری و حمل‌ونقل این شهرستان از شهریورماه سال جاری عملیات شانه‌ریزی را در بخشی از این محور آغاز کرد اما آسفالت نامناسب، عرض کم محور در برخی از نقاط، نبود علائم هشدار دهنده و روشنایی هنوز هم در این محور خطرآفرین است.

پروژه‌ای که کلنگ آن بدون اعتبارسنجی بر زمین زده شد/تکمیل پروژه گردنه خنداب به اراک نیازمند۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار

یکی دیگر از پروژه‌های نیمه تمام اداره راه و شهرسازی در شهرستان خنداب، پروژه گردنه درمن-داین است، پروژه‌ای که ۲سال از عمر آن گذشته و برای تکمیل و بهره‌براری نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است.

کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مردادماه سال جاری در گفت‌وگو ما خبرنگار  پایگاه خبری نسیم خنداب، در خصوص وضعیت این گردنه گفت: در حال حاضر اعتباری برای تکمیل این محور در نظر گرفته نشده و این پروژه فاقد ردیف ملی است.

کریمی اظهار کرد: در جلساتی که با مسئولان مربوطه داشتیم، مقرر شد از محل اعتبارات استانی مبلغی برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شود و در کنار آن پیگیری برای اخذ ردیف و جذب اعتبارات ملی نیز، ادامه پیدا کند.

وی افزود: ادامه روند پروژه نیازمند مطالعات بیشتری است و تا تکمیل مطالعات و تخصیص اعتبارات پروژه متوقف خواهد بود.

برخی از مسئولان شهرستانی نیز ادامه روند این پروژه را باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی دانستند، در حالی‌که آغاز این پروژه بدون کسب مجوزهای زیست محیطی جای سؤال دارد.

این در حالیست که بر اساس گفته‌های آصفری، نماینده سابق مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، با باز شدن این گردنه مسیر شهروندان خندابی تا اراک نزدیک به ۳۰ کیلومتر کمتر خواهد شد که این امر در هزینه‌های سوخت نیز موثر خواهد بود،.

وی در ادامه افزود: با باز شدن این گردنه سرمایه ها در خود استان می چرخد و در استان و شهرستان‌های دیگر مصرف نمی‌شود.

تنها ۵ درصد پیشرفت، در مدت دو سال

این پروژه با گذشت بیش از دو سال از عمر آن کمتر از پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته و روند عملیاتی آن در حال حاضر مسکوت مانده است.

دست‌اندازهای ایمن‌سازی در محورهای مواصلاتی شهرستان خنداب

علاوه بر محورهای مطرح شده جاده‌های روستایی شهرستان خنداب نیز وضعیت مساعدی ندارند، یکی از این جاده‌ها، جاده روستای جوشیروان (از جاده‌های فرعی شهرستان خنداب به ملایر) است که مردم بخش مرکزی برای تردد به شهرستان ملایر از این جاده استفاده می‌کنند.

وضعیت نامناسب جاده روستای جوشیروان مشکلی اساسی برای مردم این روستا و روستاهای مجاور است که رفت و آمد مردم این منطقه را با مشکلات اساسی رو به رو کرده است.

سال ۱۳۹۳ در مسیر خروجی این روستا به سمت ملایر، بلوار و میدانی ساخته شد که این میدان نه تنها راه عبور و مرور این مسیر را آسان نکرد، بلکه به علت نیمه کاره رها شدن و غیر استاندارد بودن، موجب بروز مشکلات جدیدتری هم شد.

نبود فضای کافی و عبور خلاف جهت، برخی از رانندگان اطراف این میدان باعث به وجود آمدن نارضایتی و خطراتی برای مردم روستای جوشیروان و روستاهای مجاور شد، در پی این نارضایتی‌ها، میدان توسط دهیاری روستا برداشته شد.

یکی از مشکلات جاده جوشیروان عرض جاده است که به دلیل عبور از داخل روستا، عرض کمی داشته و روکش نامناسب آسفالت از مشکلات دیگری است که حتی عبور و مرور را برای عابران پیاده هم سخت و دشوار کرده است.

چندین ماه گذشته درمسیر ورودی روستای جوشیروان از سمت روستای دهنو، بلواری به صورت نیمه کاره ساخته شد که نه تنها راه عبور و مرور را آسان نکرد بلکه با کم شدن عرض جاده رفت و آمد را مشکل‌تر کرد.

با ساخت بلوار مذکور، شانه خاکی جاده تخریب و تا مدت‌ها بازسازی نشد، این امر نارضایتی مردم را چندین برابر کرد، این بلوار چندین ماه است که به صورت نیمه کاره رها و هیچ اقدامی در راستای بهبود وضعیت آن انجام نشده است.

متاسفانه عدم اولویت‌بندی درست و نیمه کاره رها شدن پروژه‌های راه‌وشهرسازی شهرستان خنداب از مشکلات نام آشنا است، که هر روزه موجب ناراحتی و سلب آرامش مردم این منطقه می‌شود. مشکلاتی همچون جاده روستای جوشیروان، گردنه درمن-داین و محور خنداب –ملایر که مردم این منطقه همچنان منتظر اقدام مسئولان برای تکمیل آن‌ها هستند.

انتهای پیام/ف

تگها: نسیم خنداب, راه و شهرسازی, شهرستان خنداب, محور خنداب-لایر, محور پل دوآب-خنداب, جاده های روستایی, اخبار روز

کانال تلگرامی نسیم خنداب
» مطالب مشابه

نظرات:

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *