بازدید: 1028 | تاریخ انتشار : 14 خرداد 1398
به گزارش پایگاه خبری نسیم خنداب،به نقل از دیار آفتاب؛  عباس خسروانی محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه در گفتگو با دیارآفتاب با توجه به فرا رسیدن ایام ارتحال امام (ره) در خصوص سیره سیاسی و اجتماعی امام خمینی(ره) گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در خصوص شخصیت حضرت امام و ویژگی ها و تحلیل این شخصیت باید مورد بررسی قرار گیرد این است که به این باور برسیم که امام(ره) هم به لحاظ فردی و شخصیتی و هم به لحاظ دستاورد عمر با برکتشان  یعنی حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی، از هر دو بعد در سطح دنیا و حتی در تاریخ شخصیتی کم نظیر و ممتاز محسوب می شوند.

خسروانی افزود: وظیفه ما به عنوان یک ایرانی مسلمان این است که این شخصیت بزرگ را پاس بداریم و موردمطالعه، بررسی و تحلیل قرار دهیم و هم از ویژگی‌های شخصیتی و فردی ایشان حراست کنیم و هم از دستاورد بسیار بزرگی که به دست آوردن.

امام خمینی معیار و میزان انقلاب اسلامی

وی ضمن بیان اینکه معیار و میزان انقلاب اسلامی امام (ره) هستند عنوان کرد: امام خمینی (ره) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین معیارها و میزان سنجش انقلاب اسلامی ایران مورد توجه قرار می گیرد و این نشان می دهد که اگر خود معیار مورد دست کاری قرار گیرد و یا از اعتبار بیفتد یا خدشه ای در این معیار و میزان ایجاد شود قطعاً موضوعی که قرار است با این معیار و میزان مورد سنجش قرار بگیرد هم دچار مشکل خواهد شد.

این محقق و پژوهش گر ادامه داد: اگر شخصیت حضرت امام (ره)، ابعاد وجودی او و منظومه فکری و اصول اندیشه ای امام را خوب نشناسیم قطعاً نمی‌توانیم بر اساس آن خود انقلاب اسلامی را موردمطالعه و سنجش قرار دهیم و این بسیار موضوع مهمی است و وظیفه ما این است که این شخصیت و اندیشه‌های او مورد تحریف و خدشه واقع نشود.

وی بازخوانی و توجه به اندیشه و اصول اندیشه‌ای و منظومه فکری امام(ره) برای حفظ ایشان به‌عنوان معیار و اعتبار را ضروری دانست و بیان کرد: این اندیشه‌ها باید به نسل‌های آینده منتقل شود و اصول اندیشه‌ای به ثبات حداکثری برسد تا کسی نتواند در این اصول و معیارهای اندیشه‌ای و منظومه فکری خدشه و یا خللی وارد کند.

تحریف امام بزرگ‌ترین خطر برای انقلاب اسلامی

خسروانی مسئله تحریف شخصیت و اندیشه‌های حضرت امام (ره) را یکی از بزرگ‌ترین خطرهای تهدیدکننده انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار کرد: در طول تاریخ تجربه نشان داده است که انقلاب‌های بزرگ و حتی انقلاب‌های خورد، مهم‌ترین نقطه‌ای که از آن آسیب‌دیده‌اند تحریف در آرمان‌ها و معیارهایی بوده که بر اساس آن انقلاب اتفاق افتاده است. لذا ما هم باید از این نکته تاریخی عبرت بگیریم و اندیشه‌های امام (ره) را مرتب مورد بازخوانی قرار دهیم.

وی به بیان اصول اندیشه و فکر امام خمینی (ره) پرداخت و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اصولی که در اندیشه حضرت امام(ره) وجود داشته و معیار سلامت انقلاب اسلامی ایران است مقوله اسلام ناب محمدی و در تقابل با آن اسلام آمریکایی است. هر جا احساس کردیم در جریان انقلاب اسلامی این اسلام آمریکایی است که ظهور و بروز پیدا می‌کند آنجا باید متوجه شویم که این انقلاب از مسیر خودش منحرف می‌شود. آن چیزی که باید در فهم اسلام آمریکایی مدنظر قرار دهیم یکی اسلام سکولار و دیگری اسلام متحجر است. یعنی انقلاب اسلامی هیچ نسبتی با این دو مقوله ندارد و هر جا که احساس کردیم در طول مسیر انقلاب این دو تفکر در حوزه‌های مختلف کشور تسلط پیدا و  یا ظهور و بروز پیدا می‌کند باید متوجه شویم که انقلاب از مسیر اصلی خود منحرف می‌شود.

اعتماد به خدا، بی‌اعتمادی به قدرت‌ها

این استاد دانشگاه اعتقاد و اعتماد صددرصدی امام (ره) به وعده‌های الهی را یکی دیگر از شاخصه‌های اندیشه‌ای امام عنوان کرد و افزود: در مقابل این اندیشه، بی‌اعتمادی به قدرت‌ها و استکبار جهانی قرار دارد. یعنی در عین اعتماد به وعده الهی هیچ نوع اعتمادی هم به‌نظام استکبار جهانی نداشته است. پس هرگاه احساس شد که در جریان انقلاب اسلامی اعتماد به وعده‌های الهی در حال کمرنگ شدن است و در تقابل با آن اعتماد به‌نظام های استکباری دنیا در حال افزایش است بدانیم این انقلاب در حال انحراف از مسیر خود است.

وی با اشاره به اعتقاد به نقش مردم و نیروی مردمی در مدیریت کشور به‌عنوان یکی دیگر از شاخصه‌های اندیشه‌ای امام (ره)، اضافه کرد: امام بر نظارت و اداره کشور توسط مردم و حضورشان در تمام عرصه‌های مدیریتی کشور اعتقاد داشتند پس باید به این نتیجه رسید که هر جا مردم نامحرم شدند و در جریان امور قرار نمی‌گیرند و به مردم بی‌حرمتی می‌شود آنجا باید گفت که انحراف در مسیر در حال رخ دادن است.

خسروانی بیان کرد: حمایت امام (ره) از محرومان و مستضعفان یکی دیگر از شاخصه‌های اندیشه‌ای امام (ره) است و در مقابل آن باید به مبارزه با خوی اشرافی گری و تجمل‌گرایی و به عبارت خود ایشان خوی کاخ‌نشینی اشاره شود که این نیز برای سنجش انقلاب اسلامی ایران معیار بسیار مهمی است و نشان می‌دهد که هرگاه در جریان انقلاب در مسیر مدیریت کشور، مستضعفان مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و در مقابل آن خوی اشرافی گری در حال افزایش است نشانه‌هایی از انحراف در مسیر انقلاب است و نسبتی با اندیشه‌های معمار کبیر انقلاب ندارد.

وی مخالفت صریح و شجاعانه امام با قلدران و نظام استکباری را یکی دیگر از ویژگی‌های امام(ره) برشمرد و گفت: ایشان هیچ‌گاه در تقابل با نظام استکبار جهانی مماشات نکرد و همواره از روز اول گفتند که با این نظام استکباری و خوی استکباری هیچ سر آشتی‌ای نداریم. یکی از ابتکارات حضرت امام(ره) در این مسیر انتخاب واژه شیطان بزرگ هست که این واژه به زیبایی مطرح شده. هر کسی که کم ترین آشنایی با کمترین اندیشه های اسلام داشته باشد می داند که در اندیشه اسلامی  نمی توان با شیطان سر یک میز نشست و مذاکره کرد و یا توافقی داشت. شیطان خوی شیطانی خودش را دارد و قطعاً با اسلام و نظام اسلامی هم سازی نخواهد داشت.

استقلال ملی معیاری برای سنجش انقلاب اسلامی

این پژوهشگر توجه به استقلال ملی را یکی از معیارهای سنجش انقلاب دانست و عنوان کرد: امام (ره) به‌شدت به استقلال ملی کشور اعتقاد داشتند و در مقابل سلطه‌پذیری یا به زیر سلطه رفتن را به‌هیچ‌وجه قبول نداشت و با آن مخالفت می‌کرد. پس ورود خدشه به استقلال ملی و امیدوار کردن نظام سلطه به خودمان باید بدانیم مسیر را اشتباه می‌رویم.

وی از وحدت ملی به‌عنوان یک اصل و معیار در اندیشه حضرت امام (ره) نام برد و تصریح کرد: امام(ره) به‌شدت بر مقوله وحدت ملی تأکید داشتند و در دوره حیات مبارکشان بارها و بارها در نظر و عمل این موضوع را نشان دادند و با هر نوع رفتار و عملی که وحدت ملی را خدشه‌دار کند مخالف بودند. از توطئه‌های تفرقه‌افکنانه اعلام انزجار می‌کردند و با هر حرکتی که به مسئله اختلافات شیعه و سنی دامن می‌زد به‌شدت مخالف بودند. امام (ره) قومیت‌ها را مورداحترام قرار می‌داد و به‌هیچ‌وجه در دوران حیات خودشان در حکومت جمهوری اسلامی قومیتی را بر قوم دیگر ترجیح ندادند و جریان‌ها و احزاب و گروه‌ها همه و همه در منظر امام (ره ) در جمهوری اسلامی فقط با یک معیار که آن تقوا و اعتقاد به‌نظام بود سنجیده می‌شدند و الا نوع قومیت و نوع حزب و مذهب برای امام معیار نبوده است.

انقلاب اسلامی وابسته به اندیشه‌های امام خمینی (ره) است

خسروانی ضمن بیان اینکه امام (ره) همه را حول محور اسلام و اندیشه اسلامی و جمهوری اسلامی جمع کرده و حرکت منسجمی را به سمت آرمان‌ها شکل داده بودند گفت: انقلاب اسلامی ایران وابسته به اندیشه‌های حضرت امام (ره) است و هرگاه از این اندیشه‌ها فاصله بگیرد و با این معیارها هم‌خوانی نداشته باشد هویت خودش را اساساً از دست خواهد داد. هویتی که امروز انقلاب اسلامی دارد برگرفته از اندیشه‌های حضرت امام و طبیعتاً این اندیشه‌ها هم برگرفته از قرآن، سنت و سیره اهل‌بیت است و چیزی غیرازاین هم نخواهد بود و بارها هم امام فرمودند ما چیزی جز قال صادق(ع) و قال باقر(ع) و احادیث و روایات و آیات قرآنی نداریم که بخواهیم عرضه کنیم.

مدیریت صحیح کشور درگرو شناخت دقیق نسل آینده از امام

وی ادامه داد: امام یک معیار و میزان است. فهم امام برای ما مهم است. انتقال اندیشه‌های امام و شخصیت امام به نسل آینده، به نسل جوان برای ما بسیار حیاتی است و اگر نسل آینده ما شناختی از امام نداشته باشد قطعاً در مدیریت کشور دچار مشکل خواهد شد و این انقلاب زمانی می‌تواند به آرمان‌ها و اهداف خودش برسد که بر اساس همان معیارهایی که شکل‌گرفته است جلو رود و اگر بر اساس این معیارها جلو نرود قطعاً دچار بی‌هویتی و بحران هویت خواهد شد که در آینده برای کشور بسیار مضر خواهد بود.

عرفان امام (ره) از عقلانیتش جدا نبوده است

این پژوهشگر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بررسی عقلانیت سیاسی امام (ره) پرداخت و اظهار کرد: موضوع عقلانیت سیاسی یا ورود عرفان به سیاست توسط امام (ره) را باید در دو جا موردبررسی قرارداد. ابتدا اینکه حضرت امام قبل از اینکه یک عارف بزرگ باشد یک فقیه بزرگ است و فقیهی است که در مکتب اسلام و شیعه تربیت‌یافته و همه می‌دانند که یکی از پایه‌های اصلی فقاهت عقل است. یک فقیه بزرگ برای اینکه به استنباط فقهی برسد چند معیار دارد. قرآن، روایات، سیره اهل‌بیت و یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها مسئله عقل است و امام یک فقیه و مجتهد تراز اول در دوره خود بوده است لذا به لحاظ عقلی ایشان یک شخصیت بزرگ است.

وی افزود: مگر می‌شود با تکیه‌بر اندیشه عرفانی انقلاب کرد و مگر می‌شود با عرفان صرف حکومت تأسیس کرد و سیاست‌مداری کرد. این یک اتهام بزرگ است. درست است، امام عرفان را با دیگر مباحث تلفیق کرد اما باید گفت عرفانی که امام (ره) از آن بحث می‌کند متفاوت با فرقه‌های عرفانی است. این عرفان ذوب در خدا شدن، ایمان و اعتماد قلبی و صددرصدی به خدا داشتن و جز خدا چیزی ندیدن است. این عرفان امام است و عرفان امام هم از عقلانیت ایشان جدا نبوده است.

خسروانی خاطرنشان کرد: ایستادگی امام در برابر قدرت‌های جهانی مبتنی بر یک عقلانیت است و آن عقلانیت هم این است که نظام استکباری زبانی جز زبان مقاومت و زور متوجه نمی‌شود و این‌یک منطق عقلی است یعنی در برابر نظام استکباری هر نوع روشی را که پیش بگیرید به نتیجه نخواهید رسید و این نشانه یک استنباط عقلانی در اندیشه امام و نه یک اندیشه عرفانی است.

انتهای پیام/

کانال تلگرامی نسیم خنداب
» مطالب مشابه

نظرات:

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *