بازدید: 711 | تاریخ انتشار : 18 بهمن 1394
از عمده مشکلات جاده خنداب عرض کم، پیچ و خم‌های متعدد و خطرناک، عدم وجود شانه خاکی با وجود سراشیبی های خطرناک و کیفیت بسیار پایین آسفالت است که ضرورت رسیدگی فوری به آن و دفع این خطرات بشدت احساس می‌شود.

 


 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نسیم خنداب، رشد و توسعه شهرها و افزایش جمعیت در کشور بر کسی پوشیده نیست و این توسعه نیازمند توسعه زیرساختها است و با مرور قصه عدم توسعه شهر به قصه تلخ تبدیل روستاها به شهر و شهرهای کوچک به شهرستان و ماندگاری آنها در جایگاه روستا می رسیم که مردمانش باید در کنار تمام کمبودها و مشکلات فراروی خود عنوان بزرگ و سنگین شهر و شهرستان را به یدک بکشند بدون آن که از مزایای تبدیل به شهر شدن بهره مند باشند.


نمود عینی این واقعیت تلخ را می‌توان در شهرستان‌های تازه تأسیس استان مرکزی دید، شهرستان خنداب یکی از این شهرستان‌های تازه تأسیس است که با وجود تبدیل شدن به شهرستان امروز در ماهیت خود بلاتکلیف است چرا که از یک سو بافت و زیر ساختهای این شهرستان در دهه هفتاد انجام شده بدون آنکه مردمش از زیرساخت‌های شهری مناسب و یا امکانات یک زندگی شهری برخوردار باشند امروز نام شهرستان را یدک می کشند.

خنداب وعده گاهی برای نمایندگان مجلس
مردم شهر به دلیل نبود زیرساختها برای کوچک‌ترین کار خود از خدمات درمانی گرفته تا کارهای اداری، باید مسافت بین خنداب تا اراک را طی کنند که با افزایش تردد وسایل نقلیه در محورهای ارتباطی این شهرستان متاسفانه به دلیل اینکه جاده های این شهرستان هنوز ضریب روستایی دارند، پاسخگوی نقل و انتقالات نیستند.

وجود مشکلاتی از این حیث در منطقه خنداب باعث شده که تنها این مشکلات وعده گاهی برای مسئولین باشند و هر چهار سال کاندیداهای نمایندگی مجلس با وعده حل این مشکلات نردبانی از رای این منطقه برای خود بسازنند و مردم همچنان با مشکلات دست در گریبان بماند.

گذر ۸ سال از شهرستان شدن و محرومیت هایی که هنوز باقی است
اگر چه از زمان شهرستان شدن خنداب ۸ سال می گذرد ولی این مدت ۸ سالی است که حتی نتوانست تغییری در مسیر های ورودی این شهر ایجاد کند به طوری که هنوز وضعیت محورهای منتهی به این شهرستان‌ها با شهرستان‌های اطراف از نوع روستایی یا فرعی است و محورهای ارتباطی این شهرستان‌ها با شهرستان‌های اطرافشان کم عرض و غیراستاندارد است، بطوریکه برای رفت‌و‌آمد به آنجا باید مسافت‌های طولانی ‌ را بپیمایند.

جاده ارتباطی خنداب یکی از حادثه خیز ترین محورهای مواصلاتی استان است که همه ساله بخاطر حجم ترافیک و رفت و آمد و عدم وجود استانداردهای مورد نیاز یک جاده بین شهری خسارت‌های جانی و مالی فراوانی را بر هموطنانمان تحمیل می‌کند و این روزها به دلیل فراوانی این حوادث در شبکه های اجتماعی به نام جاده مرگ استان معروف شده است و تعریض ۱۱ کیلومتر از جاده اصلی خنداب تا دو راهی پل دوآب مسئله‌ای است که پس از اتمام دولت دهم بارها توسط مسئولین مورد توجه قرار گرفته اما تاکنون تنها ۳ کیلومتر آن زیرسازی شده و هنوز به سرانجام نرسیده است.

از عمده مشکلات این جاده عرض کم آن، پیچ و خم های متعدد و خطرناک، عدم وجود شانه خاکی با وجود سراشیبی های خطرناک و کیفیت بسیار پایین آسفالت است که ضرورت رسیدگی فوری به آن و دفع این خطرات بشدت احساس می‌شود.

 


این نابسامانی در حالیست که علاوه بر وجود مجتمع آب سنگین خنداب بیشترین مراودات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم شهرستان خنداب از طی طریق این مسیر صورت میپذیرد وروزانه میزبان حجم زیادی از تردد وجابجایی می باشد.

تعریض جاده ای که وعده بسیاری از مسئولین بوده و هست
بهتر شدن وضعیت جاده اصلی این شهرشهستان به عنوان یک مطالبه اصلی مردم است، مردم با توجه به رخداد تعداد زیاد حوادث و تصادفات در این محور خواستار رسیدگی و بهبود وضعیت این جاده هستند، سالانه تعداد زیادی از رانندگان که در طول مسیر اراک به خنداب و بالعکس در تردد هستند بعلت عریض نبودن جاده، کندگی ها آسفالت و شلوغی دچار سانحه ناگواری می شوند.

نزدیک به ۱۱ کیلومتر از مسیر اصلی خنداب به اراک، تا دوراهی پل دوآب تعریض نشده که این امر موجب تصادفات ناگواری در این جاده می شود و نقاط حادثه خیزی در مسیر ۱۱ کیلومتر وجود دارد.

 

 


 

در این خصوص یکی از شهروندان جاورسیانی گفت: هر مسئولی که به شهرستان آمده است، مشکل جاده را عنوان کرده‌ایم و همه نیز به ما قول مساعد می‌دهند، اما بعد از رفتن همه وعده‌ها را فراموش می‌کنند، انگار باید این جاده نیمه کاره بماند تا مسئولین هر از چند گاهی تکمیل آن را وعده کنند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری بخشی از این ۱۱ کیلومتر به صورت یکطرفه از مسیر روستای قلعه دهشیرخان تا نزدیکی روستا دهسد نزدیک ۳ کیلومتر زیرسازی انجام شده ولی از اوایل پاییز این پروژه تعطیل است.

نبود اعتبار دلیل تعطیلی پروژه
حمید غیاثی فرماندار شهرستان خنداب در همین خصوص در روزهای اخیر به خبرنگار ما گفت: تعریض جاده در حال انجام بود که پیمانکار به خاطر ایجاد محدودیت مالی دولت، کار را تعطیل کرد و دستگاه راه و شهرسازی نتوانست مبلغ معین شده را به حساب پیمانکار واریز کند.

حمید غیاثی از پیگیری ها و مکاتبات متعددی بین دستگاه‌های مربوطه، اداره راه و شهرسازی، مجتمع قطران و .. خبر داد و گفت: ما پیگیر هستیم تعریض جاده در اسرع وقت با مساعد شدن هوا شروع شود.

وی افزود: اولین اقدام ما به محض رسیدن اعتبارات لازم ، عریض نمودن جاده خنداب به اراک است.

این گفتگو قبل از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها بود که متاسفانه بعد از اجرای برجام و مساعد شدن نسبی هوا تاکنون هیچ اقدامی در جاده خنداب انجام نشده، تا رسیدن اعتبار جاده همچنان باید قربانی بگیرد.

اگر چه سالهاست که جاده اراک خنداب که هر روزه شاهد حوادث تلخ رانندگی است و همه عوامل به گردن یک ارگان نیست اما آنچه مورد توجه و مهم است، عرض کم جاده ها با عدم رعایت قوانین رانندگی که آمیخته می شود، آتشی را به جان خانواده می اندازد که مسئولان باید با پیگیری های خود در حل مشکلات به جبران آن برآیند.

تصادفات و تلفات جانی و مالی واقع در این جاده ارتباطی، توجه ویژه مسئولین برای بهبودی را می‌طلبد که امیدواریم این توجه و رسیدگی موجب کاهش تلفات و حوادث تلخ در این جاده باشد و رضایتمندی بیشتر مردم را فراهم نمایند هرچند این نه تنها یک خواست و مطالبه مردمی که وظیفه ای خطیر بر گردن مدیرانی است که ردای مسولیت بر تن دارند.

حال باید دید داستان وعده‌ها در خصوص استانداردسازی و تعریض این محور مواصلاتی، حیاتی، پر تردد و البته پر حادثه تا کی به سرانجام خواهد رسید؟ و چند نفر باید قربانی شوند تا اعتبارات به جاده برسد.

 

 

یکی دیگر از جاده‌های ارتباطی خنداب، جاده فرعی خنداب به اراک است که نزدیک به یکسال است که کار این پروژه شروع شده، این جاده از روستای خانقاء از مسیر اصلی جاده خنداب جدا و به سمت روستای نعمتیه پیش می رود، در روستای نعمتیه وجود گردنه این جاده به اراک را قطع می کند، مسئولین در سال قبل با اختصاص اعتباری برای برداشتن این گردنه برآمدند و نزدیک 6 ماهی در این گردنه کار انجام شد.

بهره برداری از این جاده یکی از مطالبات جدی مردم شهرستان است، با برداشتن این گردنه و باز شدن این راه نزدیک به 30 کیلومتر از مسیر جاده خنداب به اراک کاهش می یابد.

به گفته مسئولین تاکنون نزدیک نزدیک به 2 میلیارد تومان در این گردنه اعتبار هزینه شده و 40 درصد پیشرفت داشته‌اند، ولی از اواخر پاییز سال جاری تاکنون این پروژه به علت نبود اعتبارات تعطیل شده است.
 
انتهای پیام/ش

تگها: جاده خنداب, اخبار خنداب, مسیر اصلی, مسئولین, خطر, تصادف, وقایع, خبر ناگوار, عرض کم جاده

کانال تلگرامی نسیم خنداب
» مطالب مشابه

نظرات:

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *